Milyen keményre húroztassam az ütőm?

1024 768 teniszport.hu |

A legtöbb teniszező nagy körültekintéssel választja meg a teniszütőjét, viszont figyelmen kívül hagyja, hogy a húrozás sokkal nagyobb befolyással van a játékára, mint az ütőkeret.
Fontos volna minden eredménycentrikus játékosnak tudnia, hogy erő és kontroll hogyan változik a húrozás változtatásával. A húrfeszesség helyes megválasztásával többletenergiát kaphat játékunk, és a kéz számára kellemesebbé tehetjük a teniszezés okozta terhelést. Az alábbiakban részletezzük, hogy mely szempontokat érdemes figyelembe venni:

Minden valamire való teniszütőnél meghatároznak egy súlytartományt, amely a javasolt húrfeszességre vonatkozik (kg – ban, vagy fontban). Amikor húrfeszességről beszélünk, akkor ezt mindig ezen az ajánlott tartományon belül értjük, mivel ezen kívüli extrém értékeknél egyes összefüggések megdőlnek.
Kényelem és kontroll
Ha elolvassuk a hivatalos szabályzatot, akkor találhatunk egy részt, mely azt határozza meg, hogy a teniszlabda 100 (254 cm) inchről betonra ledobva 53 – 58 inch (135 cm – 147 cm) magasra kell, hogy pattanjon. Minden ütközésnél elvész némi energia, rezgés, súrlódás és hasonlók miatt. Egy teniszlabda esetében egy nagy adag energia elvész abban, hogy a labda anyaga deformálódik. A teniszlabda esetében körülbelül 45 % energia vész el a pattanás során.
A teniszlabda az őt ért energiának mintegy 55 % – át adja tovább, míg a húr az őt érő energiának több mint 90 % – át. Amikor a labda találkozik a húrral mindkettő deformálódik egy bizonyos mértékben. E találkozás során, minél több energiát továbbít a húr (azzal hogy besüpped a labda hatására) annál kevésbé deformálódik a labda, tehát kevesebb energiát tud megtartani. Ahhoz, hogy a legtöbb energiát tudjuk kihozni a labda – húrozat találkozásból, az kell, hogy a húrozásban halmozódjon fel a lehető legtöbb energia (azzal, hogy besüpped), és ne a labdában (azzal, hogy deformálódik). A húr ugyanis, ahogy fent említettük az energia 90 % – át továbbítja, a labda viszont csak 55 % – ot. A lazább húrozás jobban besüpped a labda – húr találkozás során, tehát több energiát képes továbbítani.
Az ütőlendítésnél az ütőfej lentről felfele haladva megy előre, tehát az a labda, amely hosszabb ideig érintkezik a húrokkal, magasabb röppályán fogja elhagyni az ütőt. Az alacsonyabb húrfeszesség nagyobb erőt ad azért is, mert a húr az energia 90 % – át továbbítja, míg a labda csak az energia 55 % -át.
A lazább húrozás tűnhet tehát a jó választásnak, azonban a laza húrozás pontatlanná tesz!
A laza húrozásnál jobban besüpped a labda a húrokba, tehát a labda – ütő találkozás hosszabb ideig fog tartani. Igaz, ez az idő oly rövid, hogy csak ezred másodpercekben mérhető. E rövid idő nem elég arra, hogy tudatos változtatásokat végezzünk a mozdulatunkban, azonban arra elég, hogy apró akaratlan hibákat kövessünk el a mozdulat során, ezért lesz pontatlanabb az ütések kivitelezése.
Összegezve: Az ajánlott húrfeszesség tartományon belül, a kisebb értékek az ütésekhez valamivel több erőt adnak, és jelentősen kíméletesebbek a kézhez. A nagyobb húrfeszesség jelentősen több kontrollt ad, és egy kicsit jobban kedvez a pörgetésnek.
Ha olyan teniszező vagy, aki nem üt igazán keményeket, és nem törekszik az alapvonal közeli ütésekre szóval nincs szükséged nagy precizitásra, akkor célszerű lazább húrozást használni, azért is, mert ez jobban kíméli a kezet, hiszen a hosszabb labda – húr találkozás során jobban eloszlik az energia, és nem egy hirtelen nagy erőbehatás éri a kezet.
Ha keményeket ütsz, és a vonalak mellé szeretsz célozni, akkor valószínűleg célszerű feszesebbre húrozni az ütőt. Így jobban tudod kontrollálni az ütéseket, és egy picit jobban fogsz pörgetni, hiszen ahogy a labda jobban szétlapul (deformálódik) a húrokon a húrok nagyobb területen tudnak „megkapaszkodni” a labdán, így erőteljesebb lesz a pörgetés.