A teljesítmény központú gondolkodás

1024 683 teniszport.hu |

Sok teniszező követi el azt a hibát, hogy teniszmérkőzések játszásakor, a végkimenetelre koncentrál, vagyis az elvárása önmagával szemben az, hogy nyerje meg a mérkőzést! Ez az eredményközpontú gondolkodás azt eredményezi, hogy minél több játékot nyer meg az ellenfél, annál inkább messze kerül a játékos az önmagának kitűzött céltól, és ez egyfajta szorongáshoz, a veszítéstől való félelemhez vezet.

Ez a félelem végül a higgadtság elvesztését eredményezi, az ezzel járó idegesség, düh, érzelmi hullámzás még tovább rontja a játékos teljesítményét. Sokaknál ennek az állapotnak a külső jele, a bosszankodás, káromkodás, ütődobálás, egyre több ki nem kényszerített hiba … stb. Az eredményközpontú gondolkodással az a legnagyobb baj, hogy olyasmit várunk el magunktól, ami nincsen 100 %-ig a befolyásunk alatt, vagy pedig emberi léptékkel mérve teljesíthetetlen. Néhány példa ezekre és a következményeikre:
– „A következő meccsemen nem ütök kettőshibát!” – Még Federer is üt kettős hibát! Az első kettőshibád után elkönyvelheted a kudarcot, ami ottmarad frusztráló felismerésként a gondolataidban, mondván ma nem megy a szerva. Ezen a meccsen a megszokott átlagodnál sokkal több kettőst fogsz ütni.
– „Nem rontok ziccert!” – A profik is rontanak ziccert. Az első ilyen hibádnál ami előbb vagy utóbb bekövetkezik, elkönyvelheted a kudarcot ami ottmarad az agyadban, és frusztrálni fog az egész meccs alatt. A továbbiakban még több ziccert fogsz rontani.
– „A következő meccsemen könnyű ellenfelem lesz, nyernem kell!” – Az ellenfél a szokottnál sokkal jobban játszik, és megnyeri az első három gémet. Egyre messzebb kerülök a céltól, ez egyre jobban frusztrál, nem tudok a folytatásban higgadt maradni, elvesztem a meccset.
Szeretném a figyelmedbe ajánlani a teljesítmény központú gondolkodást. Tűzz ki olyan célokat, amelyek 100 % – ig a befolyásod alatt vannak, és csak rajtad múlik a teljesítésük. Például:
– A következő meccsemen odafigyelek, hogy minden adogatásnál magasra dobjam a labdát. – A helyes technikára koncentrálsz, tehát valószínűleg kevesebb kettőshibád lesz.
– A ziccereknél megpróbálok odafigyelni, hogy a hálómagasság fölött üssem meg a labdát. – A ziccer megütésének egy fontos elemére koncentrálsz, tehát valószínűleg nagy arányban beütöd őket.
– A következő meccsemen, ahol már egy ismert „könnyebb” ellenfelem lesz, megpróbálok minden labdamenetben teljes erőbedobással futni a labdákért. – Azaz a „könnyebb” ellenfél gondolat nem késztet arra, hogy kiengedjek, hanem éppen az ellenkezőjére, így valószínűleg ezúttal a szokottnál könnyebben verem meg.
Próbálj meg minden mérkőzés előtt a fentiekhez hasonló helyes célokat kitűzni magadnak, így nem indul el veled a fent leírt negatív folyamat. Ha nem is nyered meg a mérkőzést, a végén elmondhatod, hogy teljesítetted a céljaidat. Ha ki is kaptál, némi sikerélményt akkor is elkönyvelhetsz magadnak.

írta: Léna

Felhasznált irodalom: tennisdrills.tv