Az izgalom leküzdése tenisz mérkőzésen – Cikksorozat: Ez nem tenisz 4.

300 190 teniszport.hu |

A mérkőzés előtti/alatti izgalom („lámpaláznak” is mondhatnánk), tulajdonképpen félelem. Félünk attól, hogy nem tudunk helytállni. Jellemző, hogy meccs előtt tör rá az emberre, de előfordul az is, hogy egy fontos meccsen, egy nagy lehetőség előtt bénulunk le a kudarctól való félelmünkben.

A félelem, az ember védekező mechanizmusa. A félelem hatására a szervezet vész üzemmódra kapcsol, és bonyolult fiziológiai folyamatokat mozgósít. Elkezd termelődni az adrenalin, az érzékeink, és szerveink fokozott munkába kezdenek, éberségi szintünk megnövekszik. Ha ez az éberségi szint túl magas lesz, akkor érzelmi zavarok léphetnek fel, elkezdünk túlságosan félni, és ez megzavarja a teljesítményünket!

Az izgalom egy nagy meccs előtt, természetes és hasznos dolog, ez a felfokozott izgalmi állapot többlet energiát ad a győzelemhez. Nagy meccseket e nélkül nem is lehet megnyerni. A jó játékosok attól jók, hogy az izgalom jó hatásait a hasznukra fordítják, a rossz hatásait pedig tudják kezelni. A rossz hatások ugyanis súlyos kárt tudnak okozni a teljesítményben. A kontroll alól kicsúszott izgalom megbénítja az embert. Elnehezülnek a lábai, képtelen rendesen mozogni, remeg a keze, az ütései „elszállnak”, még az is nehéz feladattá válik, hogy pályára üsse a labdát. Gondolkodni is képtelen, így rossz megoldásokat választ. Ez a jelenség minden szinten előfordul, de különösen a profiknál, hiszen ott fordulnak elő különösen nagy tét meccsek. A tavalyi (2013) wimbledoni női döntőben jól láthattuk, hogy mennyire kellemetlen ez egy játékosnak. Sabine Lisicki élete nagy meccsére készült, hiszen esélye volt egy grand slamet nyerni. De képtelen volt megbirkózni a meccs előtti izgalommal, és 30 perc alatt 6: 1- re elbukta az első szettet, majd könnyek között, sírva vesztette el a másodikat, és ellenfele (Marion Bartoli) szinte harc nélkül kapta meg a győzelmet, mert Sabine Lisickit leblokkolta az izgalom.

Valószínüleg sok játékos élt meg hasonlót, és talán nem mindenki találta még meg az ellenszert. Nos íme néhány tipp, hogy hogyan győzhetjük ezt le. Mivel ez az izgalom már a bemelegítésnél jelentkezik, ott el kell kezdeni kezelni, lehetőleg csírájában fojtsuk el a dolgot.

1. Mély lelegzetvételek:
Amikor ideges egy ember, vagy nagyon izgul, akkor szapora és felszínes a légzése, jellemzően sok kis levegővétellel veszi a levegőt. Ez tulajdonképpen a mellkasi légzés, amikor belégzéskor a bordák megemelkednek, a mellkas kitágul, kilégzéskor a bordák visszatérnek eredeti helyzetükbe. A belélegzett levegő a tüdő középső részébe áramlik. A légzés szaporább és felszínesebb, a tüdő kevésbé töltődik fel, mint hasi légzésnél. A stresszhelyzetek, az idegesség és a feszültség automatikusan kiváltja ezt a légzésfajtát. Az öntudatlanul szaporábbá váló légzés tovább fokozza, de legalábbis fenntartja a feszült idegállapotot. Érdemes a bemelegítés alatt ellenőrizni magunkat a légzésünk tekintetében, mert ez máris információ lehet arról, hogy mi közeledik. A mély és lassú hasi légzés hathatós segítség lehet a kedvezőtlen folyamat megszakításához!
Tehát ebben az állapotban el kell kezdeni tudatosan lassú mély lélegzetvételekkel lélegezni. Ez tulajdonképpen azonos a jógalégzéssel, amikor a levegő a kulcscsonton, és a mellkason át lemegy egészen a hasunkba, és a teljes tüdőkapacitást kihasználva lélegzünk. Érdemes utánanézni, esetleg begyakorolni a tökéletes jógalégzést, mert ez nem csak a pályán, de minden más feszült helyzetben (pl. vizsga) segíthet rajtunk. A jógalégzés, és más lazító gyakorlatok miatt építi be sok élsportoló a jógát a felkészülésébe.

2. Lábmunka:
A tenisznek a lábmunka a leg lényegesebb része! Csak pontos, gyors lábmunkával tud egy játékos időben érkezni a labdákhoz. Ha időben érkezünk a labdához, akkor van választási lehetőségünk: támadunk, nyesünk, rövidítünk … stb., így nagyban csökken az esélye annak, hogy az ellenfél támadást indít. Ha későn érünk oda a labdához akkor viszont nincsenek lehetőségeink, nem tudjuk megvalósítani az elképzeléseinket, örülünk, ha valahogy átütjük a labdát, szinte biztos, hogy támad az ellenfél, és rossz helyzetbe kerülünk a labdamenetben. Az izgalom viszont a lábmunkát is képes kikezdeni, és ezzel kikezdi a játékunk alapjait. Az elkésett lábmunka miatt nem találjuk el tökéletesen a labdát, ez kikezdi a jó időzítést, egyensúlyt, erőt, labdabiztonságot a játékunkban, és úgy érezzük, hogy egyszerűen nem megy ma a játék, és az önbizalmunkat is aláássuk. A túlzott izgalom „lebénítja” az embert, elnehezül a mozgása, nem tud elég gyorsan reagálni az eseményekre. A megoldás: tudatosan fokozzuk a lábmunkát. Célszerű tudatosan lábujjhegyen állni, mert akkor önkéntelenül is mozgásba kezd a lábunk. Mozogd, ugráld, szökdeld ki magadból a feszültséget! A mozgás, csak úgy mint a jógalégzés, olyasmi, ami lazít, megnyugtat, eltereli a negatív gondolatokat, és feloldja az izgalom okozta „bénultságot”. Tehát, ha izgulsz: mozogj!

3. Figyelemelterelés:
Tereld el a figyelmedet!: Amikor belekerülünk ebbe a lebénító izgalmi állapotba, akkor oldhatjuk a feszültséget azzal, hogy keresünk valamit, amivel elterelhetjük a figyelmünket, amire ráirányíthatjuk a koncentrációnkat. Természetesen ezt a módszert csak a bemelegítés alatt tudod használni. Példák: ütögetés közben próbáld meg elolvasni a labdán a márkajelzést! Először nehezen megy, csak egy foltot látsz, de ahogy próbálkozol, egyre jobban ki tudod venni a feliratot. A lényeg, hogy amíg ezt próbálgatod, elterelődik a figyelmed a félelmeidről, de mellesleg a labdára való fókuszálást is gyakorolod. Hasonló módszer lehet, hogy elkezded számolni a lépéseid két ütés között, vagy megpróbálod a szemeddel a szokottnál tovább követni a labdát, tehát megnézed, amikor a labda és az ütőd találkozik. Az előbbi a lábmunkát is elősegíti, az utóbbi szintén a labdára való fókuszálást segíti. Ha éppen nem a labdát ütöd, akkor jó módszer a figyelemelterelésre, ha énekelsz egy dalt magadban. Jó, ha bejáratsz egy dalt, amit jól ismersz, és amit mindig elő tudsz „venni” ha szükséges!

A profi játékosok is használnak ilyen módszereket, ki ilyet, ki olyat. Te is dolgozz ki néhányat magadnak, hogy hasznodra tudd fordítani az izgulást!

Cikksorozatunk következő része: Kezdjük okosan a mérkőzést!

Link: Ez nem tenisz 3: A bemelegítés