Az izotóniás italok

400 601 teniszport.hu |

Több tanulmány is (köztük egy 1997-es holland tudományos vizsgálat) bizonyította, hogy a legmegfelelőbb folyadék- és elektrolitpótlás az izotóniás italok fogyasztása révén valósítható meg. Kerékpározás után, melynek során a vizsgált sportolók testtömegük 3 %-át vesztették el az izzadás által – összehasonlították az ásványvíz, a cola és egy izotóniás ital fogyasztása után mért elektrolit – és folyadékürítést vizeletből. Azt találták, hogy az ásványvíz nem pótolta mennyiségileg a folyadék- és elektrolitvesztést, mivel ásványvízből nem tudtak annyit inni a kerékpárosok, amennyit elvesztettek az izzadtsággal, így negatív elektrolitmérleg alakult ki.

Cola esetében pedig azt találták, hogy a sportoló mennyiségileg sokkal többet ivott, mint amennyi folyadékot valójában elvesztett, viszont mivel a kóla erőteljes vizelethajtó hatású koffeintartalmának köszönhetően, ezért jelentős folyadék- és elektrolitvesztés jött létre a vizeletürítésen keresztül, melynek következménye – úgymint az ásványvíz esetében – negatív elektrolit-egyensúly lett. Egyedül az izotóniás ital fogyasztása eredményezett pozitív elektrolit-egyensúlyt.

Mit nevezünk izotóniás italnak?

Az izotóniás ital nevét onnan kapta, hogy az emberi sejtekben és vérben lévő sótartalommal megegyező mennyiséggel rendelkezik. Ozmolaritása 280-320 mosm/l közötti. Az ennél nagyobb ionkoncentrációjú oldatot hipertóniásnak (ozmolaritása 320mosm/l feletti) nevezzük, melynek képviselői az üdítők, tej- és tejes italok. Annak az italnak, melynek az izotóniás italénál alacsonyabb az ionkoncentrációja, hipotóniás oldatnak nevezzük (ozmolaritása 280 mosm/l alatti). Ide tartozik a víz.

Az optimális sportital jellemzői:
1. Ízletes: Nagyon fontos, hogy az italnak jó íze legyen, hiszen így érhető el, hogy a sportoló annyit igyon, amennyi kell a megfelelő folyadékpótláshoz. Ha az ital nem jóízű, a sportoló nem tudja mennyiségileg pótolni a folyadék- és elektrolitveszteséget.
2. Kevesebb, mint 8 % szénhidrátot tartalmaz.
Az optimális a 6-8 % szénhidrátot tartalmazó ital, mely mind a felszívódás, mind az energiaszolgáltatás szempontjából kedvező.
3. Szénhidrátforrásként fruktóz-, glükóz-, maltodextrin-, szukrózkombinációt tartalmaz. A csak fruktózt tartalmazó italok fogyasztása gyakran gyomorpanaszokhoz vezet.
4. Tartalmaz nátriumot.
5. Glükózzal együtt a nátrium stimulálja a folyadékfelszívódást, a folyadékháztartás egyensúlyát teremti meg, fokozza az ízhatást.
6. Szénsav- és koffeinmentes.
A szénsav gyomorpanaszokat eredményez, mely a folyadékpótlás megfelelő mértékét csökkenti mind edzés/verseny közben, mind edzés/verseny után. A koffein vízhajtó hatású, ezért folyadékveszteséghez (dehidrációhoz) vezethet

Link: A folyadékpótlás