“Ez nem tenisz” cikksorozat 2. – A mentális felkészülés

1024 717 teniszport.hu |

A mentális felkészülés, a versenyt megelőző elméleti felkészülés. Ugyanis egy teniszmérkőzés nem akkor kezdődik amikorelkezdik játszani az első játék első pontját. Egy teniszmérkőzés a tudatos teniszező számára már azelőtt elkezdődik, hogy fölmenne a teniszpályára. A bemelegítést a tudatos teniszező az agyával kezdi. Ha a mérkőzés első labdamenetekor kezded el a mérkőzésre való ráhangolódást, akkor jó esetben az első három játék, rossz esetben akár az egész első szett elmehet a ráhangolódásodra.

Szóval, ha mérkőzésre készülsz, tölts egy kis időt a ráhangolódásra. Idézd fel a pályát ahova mész (pl. zajos, szeles .. stb.), ha ismered az ellenfeled idézd fel őt, gondolkodj eddigi meccseiteken. Miben jó, miben vagy Te jobb nála, esetleg játssz le pontokat a fejedben, gondolkodj a stratégiádon … stb. Ha máskor nem jut rá idő, akkor tedd ezt meg az alatt, amíg kimész a pályára, mondjuk az autóban, vagy ha gyalog mész akkor a közben. A világ legjobbjai, a mentális felkészülést elkezdik már a mérkőzést megelőző napon, természetesen a legjobbakat külön szakemberek készítik föl e tekintetben. De a lényeg ott is ugyanaz. Kielemzik az ellenfél játékát, és kidolgoznak erre egy a játékos képességinek tudásának megfelelő stratégiát. Felkészítik a játékost a lehetséges helyzetekre, mint például szél, esőszünet, tömeg, sportszerűtlen ellenfél … stb. A profiknak már saját ceremóniájuk van erre, és amikor a TV – ben látjuk, hogy pályára lépnek, akkor a fejükben már vagy 20 órája elkezdték a mérkőzést. Nos nyilván, ha nem ebből élsz, akkor túlzás lenne ilyen áldozatokat hozni egy győzelemért, de talán 10 perc gondolkodást, neked is megér egy győzelem.

A mentális felkészülésed első részében össze kell gyűjtened és végig kell gondolnod a birtokodban lévő információkat:

  • Játszottam – e már az ellenfelem ellen, ha igen nyertem, vagy vesztettem. Mindkét esetben végig kell gondolni miért kaptam ki, vagy miért nyertem. Ha kikaptam, követtem – e el valamilyen hibát, ami miatt kikaptam? Hogyan tudnám ezt legközelebb elkerülni?
  • Mik az ellenfél kedvenc ütései. Támadó vagy védekező játékos inkább?
  • Milyen az adogatása, milyen a fogadása, melyik a legjobb ütése, és melyik a legrosszabb? Milyenek voltak a labdamenetek? Hosszúak, rövidek?
  • Hogy játszik a fontos labdameneteknél? Óvatosan, bátran? Mikor játszik jobban? Ha vezet, vagy ha hátrányban van?
  • Nagyon fontos a mentális felkészülés során felkészülni az ellenfél személyiségét illetően is. Hogyan viselkedik a pályán, hogyan befolyásolja a játék hangulatát: lassítja a játékot, húzza az időt a pontok között, vagy sietteti a játékot, be se akar rendesen melegíteni, alig nézek föl és már jön is az adogatás. Mennyire nyilvánítja ki az érzelmeit, látványosan dühöng, harsányan ünnepli magát, esetleg ebbe bevonja a közönséget is. Ki akar-e kezdeni mentálisan, pl. apró megjegyzésekkel, csalással, sportszerűtlen viselkedéssel … stb. Reklamál – e sokat? Ha felkészülök a játékos személyiségére, arra amit várhatok tőle, akkor mindezeket hatékonyan tudom majd kezelni.

A mentális felkészülésed második részében ki kell gondolnod egy stratégiát:

  • Ennek legfontosabb alappillére: Mi az amit szeretnék, hogy megtörténjen? Mi az amit nem szeretnék, hogy megtörténjen?
  • Még pontosabban válaszold meg a következő kérdéseket: Mi az ellenfelem legnagyobb fegyvere? Melyik az ellenfelem legnagyobb gyengéje? Mi az én legjobb fegyverem, és hogyan tudom ezt az ellenfél gyengéje ellen felhasználni? Mit tegyek, hogy az ellenfelem ne tudja kihasználni a gyengeségeimet? Pl. Ha egy játékosról tudom, hogy eredményesen meg szokta támadni a gyenge második szerváimat, akkor igyekszem minél nagyobb százalékban beütni az első szerváimat, úgy, hogy azokat nem ütöm annyira erősen, és nem vállalok rajuk túl sok kockázatot. pl. Ha egy játékosról tudom, hogy szeret ütni, gyorsan befejezni a pontokat, és feldühíti, ha sokszor visszajön a labda, akkor arra törekszem, hogy mindenért elfussak és neki kelljen még egyet és még egyet ütnie, ezzel próbálom felőrölni a türelmét. Ha dühös lesz elértem célom, mert azután egyre többet fog hibázni.
  • Ezek az elgondolások mintegy irányvonalakat szabnak meg számodra. Ezek alapján akarod játszani a meccset. Természetesen nem minden egyes labdamenet fog eszerint alakulni, az ellenfél, és más körülmények is okozhatnak meglepetéseket, de az irányvonalak akkor is ott vannak, ehhez kell újra meg újra visszatérned.
  • Fontos, hogy mindezt az első labdamenettől kezdve 100 % – on alkalmazd, hogy te szerezd meg a kezdeti előnyt. A kezdeti előny megszerzésével elülteted az ellenfeled fejében, hogy „ma ne megy jól a játék” „ez nem az én napom”. Persze vannak ellenfelek akik fölállnak ilyen hátrányból, de sokan nem, és az ő esetükben máris félúton vagy a győzelem felé.
  • Az alapos mentális felkészülés, a stratégia kidolgozása a mérkőzés során mintegy kiegyensúlyozottságban tartja a játékost. Ha nehéz a helyzet, és elúszni látszik a hajó, ha lelkileg kibillenünk, akkor mindig visszatérhetünk az eredetileg lerakott irányvonalakhoz, amelyek kisegíthetnek minket a reményvesztett helyzetekből.

A következő rész: A bemelegítés

Link: “Ez nem tenisz” – cikksorozat 1.