Hogyan viselkedjen egy szülő amikor gyermeke mérkőzéseit nézi?

150 150 teniszport.hu |

Jorge Capistany amerikai mesteredző, és tenisz-szülő tanácsai teniszversenyzők szüleinek!

Egy edzőknek, nem csak az a feladata, hogy a gyermek versenyzésével foglalkozzon, hanem az is, hogy megtanítsa a szülőket arra, hogy hogyan nézzék gyermekük tenisz meccseit. Nagyon ritka, hogy ezt egy szülő ösztönösen jól csinálja, ezért a szülőknek maguknak is fontos, hogy megértsék, meg kell tanulniuk e tekintetben a helyes viselkedést! A tenisz nem lehet mindennapos viták kiváltója a családban, sokkal inkább olyasvalami, ami összehozza a családot.

1. Az első amit meg kell értnie a szülőnek, az, hogy a tenisz egy nagyon összetett és nagyon nehéz sport, sok tényezőn múlik egy – egy győzelem. Ha egy szülő maga soha nem volt teniszversenyző, akkor nem biztos, hogy átlátja ezeket a nehézségeket.

  • A teniszben nincs holt idő. Más sportágakban újra lehet szervezni a csapatot, vagy lehet cserélni, ha nem teljesít valaki jól. A teniszben rögtön meglátszik a pontokon, ha éppen rossz passzban vagyok, és senki más nem segíthet rajtam, csak én magamon.
  • Nincs edzői segítség egy teniszmérkőzésen, még a 8 vagy 10 éves korosztályban sem.
  • Nincs időkorlát. Akármilyen hosszú lehet egy mérkőzés. Az hosszú, idegőrlő mérkőzéseket is ki kell bírni, amelyek akár több órán át is tarthatnak.
  • Szabadtéren játszott mérkőzéseken tűrni kell a meleget, napsütést, szelet … stb.
  • A legtöbb teniszversenyen nincs játékvezető, tehát a gyermekek maguk bíráskodnak. Ha egy gyermek arra hajt, hogy jobbnál jobb ütésekkel legyőzze ellenfelét, akkor nagyon nagy önkontrollt kívánunk meg tőle, amikor azt kérjük ismerje el, hogy ebben a törekvésében elhibázott valamit, (pl. 1 cm-el kiütötte a labdát).
  • És persze egyéb lélektani teher is lehet a gyermeken: pl. az elismerésre való törekvés (szülőé, edzőé, vagy csapattársaké … stb.)

Tehát a tenisz mind fizikailag, mind lélektanilag egy nehéz sport, ahol embert próbáló a helytállás.

2. Nagyon rosszat tesz egy szülő, ha összehasonlítja gyermekét más gyermekekkel, főleg csoporttársakkal, vagy ismerősökkel. Pl. hogyhogy Te kiestél az első körben, mikor a csoporttársad, akivel együtt kezdtél, már két meccset is megnyert? (A legrosszabb, ha ennek még tanúja is a másik játékos.) Az amerikai átlag az, hogy a junior sportolók 70 %-a kikerül a sportágából 13 éves korára, tehát tudomásul kell venni bizonyos törvényszerűségeket.

3. Amikor egy gyermeket tisztességesen megtanítanak tenisz mérkőzést játszani, akkor megtanítják egyrészt arra, hogy hogyan játssza le a pontot (technikai, taktikai, fizikai képzés) és megtanítják arra is, hogy hogyan viselkedjen a pontok között (mentális képzés) pl. nem dobálunk ütőt, nem sírunk, nem dühöngünk, nem mutatunk érzelmeket, bizonyos viselkedési formákkal (pl. pozitív testbeszéddel) erősítjük az önbizalmunkat,.. stb. Egy igazi, tudatos versenyzőnek nagyon sok dolga van a labdamenetek között! A szülőnek a pálya szélén állva ugyanúgy meg kell tanulnia kontrollálni a testbeszédét, mint ahogy a gyermek teszi ezt a mérkőzésen. Ha a szülő egy elrontott ziccernél, vagy kettőshibánál testével, grimaszaival, esetleg szavakkal is jelét adja elégedetlenségének, vagy dühének, akkor ez megzavarja a gyermeket az önmagára való koncentrálásban, hiszen a szülő reakciója mindennél erősebb befolyásoló tényező. Ráadásul rossz példát mutatunk a gyermeknek. Tehát amikor a gyermek elkezdi a mérkőzést, a szülő is kapcsoljon „mérkőzés néző” üzemmódba, és tanulja meg kontrollálni a reakcióit, testbeszédét. Bármilyen ideges egy szülő, sugározzon jó kedvet, lazaságot, barátkozzon a többi nézővel .. stb.

4. A 24 órás szabály egy nagyon fontos szabály. Azt jelenti, hogy egy mérkőzés után 24 óra elteltével lehet, csak elmondani az észrevételeket. Ez alatt a gyermek vélhetőleg lehiggadt, megbékélt jó / rossz teljesítményével, és nem veszi „szekálásnak” a kritikákat.

5. Milyen személyiség leszek azáltal, hogy teniszezem? – Ezt a kérdést előbb utóbb meg kell kérdeznie magától minden versenyzőnek. A jó válaszok: kiegyensúlyozott, alázatos, kitartó, magabiztos, céltudatos … stb. Rossz válaszok: dühöngő, nagyképű, mérges, nyafogó. És a szülőnek is fel kell tennie a kérdést. Milyen személyiség leszek azáltal, hogy a gyermekem teniszezik?

6. Egy mérkőzés után a következő két kérdést kell a gyermeknek feltenni:

  • Kihoztad magadból a maximumot?
  • Példamutató volt a magatartásod? (Melyre büszke lehetsz Te is, és a családod is?)

Egy mérkőzés végső eredménye nem pusztán a gyermek kezében van, ezért nem lehet kárhoztatni érte. De az, hogy küzdött – e teljes erejéből, és, hogy jól viselkedett-e, ez csakis rajta múlik. Ezért, ha e két kérdésre igennel válaszol gyermeked, akkor dicsérd meg, és kapja meg az őt illető jutalmat / elismerést!

7, Szeretem nézni, ahogy teniszezel! – Ez egy olyan mondat, amit minden gyermek szívesen fogad a szüleitől!!

Forrás: http://www.youtube.com/watch?v=BqaOdQMB0M8

Link: Az ITF tanácsai teniszversenyzők szüleinek