Tenisz hidegben

972 648 teniszport.hu |

Lassan itt a sátorszezon, az idő is váratlanul hidegre fordult. A heti tenisz persze így sem maradhat el, ezért írunk néhány tippet, hogy mit tegyél, hogy a hideg ne rontsa le a teljesítményedet.

Öltözék

Az természetes, hogy az időjárásnak megfelelően kell felöltözni, de ezt úgy tedd, hogy sok vékonyabb réteg ruhát vegyél fel! Fokozatosan, ahogy egyre jobban kimelegedsz, úgy vedd le egymás után a rétegeket. A legalsó réteg semmiképpen se legyen pamut, mert az tartja a nedvességet, és ha megizzadsz, pontosan ettől a nedvességtől fogsz megfázni. A mai ruhaipar készít kimondottan erre a célra, poliészter anyagból készült „lélegző” pólókat, mezeket, amelyek nem szívják magukba az izzadságot. Szerezz be egy ilyet, ha még nincs, és ezt vedd alulra a hideg időben. Ha ilyen nincs, egy polár anyagú felső is jobb választás, mint a pamut póló. Sapka sem árt. Kesztyűben teniszezni csak a legrutinosabbak tudnak, esetleg az edzők, mert a bőr mint érzékszerv sokat számít egy teniszezőnek, és a kesztyű ezt kiiktatja. 15 fok alatt gondoskodj arról, hogy lehetőleg minden testrészed fedve legyen (hosszú ujjú póló, hosszú nadrág), mert a külső hőmérséklet, azaz a bőröd és az izmaid hőmérséklete közötti nagy különbség miatt izomgörcsök alakulhatnak ki. Nem véletlen, hogy a hivatalos fedett pályás versenyeken a legtöbb szabályzat (köztük a magyar) szerint is a 15 fok biztosítása kötelező!

Bemelegítés:

A bemelegítésnek nagyon alaposnak kell lennie. Most semmiképpen ne rövidítsd le ennek az idejét. Ha sosem szoktál bemelegíteni, akkor javaslom, a hidegben azért mindenképpen szánj rá legalább tíz percet! Egy professzionális bemelegítés 25 percig kell, hogy tartson, melyből az utolsó 5’ már a sportági bemelegítés, azaz a beütés. A bemelegítésnek nagyrészt nyújtó és keringésfokozó gyakorlatokból kell állnia. Erről bővebben olvashatsz az erről szóló cikkünkben.

Ütések:

A meleg most bizonyosan nem fogja rontani a teljesítményed, egyéni dolog, hogy ki melyik szélsőséges állapotot bírja jobban. De tudnod kell, hogy a páratartalom és a hőmérséklet hat az ütődre és a labdára is, így bizonyos ütések nem működnek olyan jól, ahogy megszoktad, és bizonyos ütések pedig hatékonyabbak lesznek a megszokottnál. Hidegben és nagy páratartalomban a labda kevésbé gyorsítható, nem pattan olyan magasra és messzire, tehát az ütőerő kevésbé érvényesül! A lassú labdákat azonban még hatékonyabban lassítja, tehát a nyesések, rövidítések, nyesett szervák eredményesen alkalmazhatóak. A technikailag sokoldalúbb játékosok előnyben!

Egészség:

Ha valamilyen gyulladás van a szervezetedben, legyen az bárhol, a hideg időben való sportolás súlyosbíthatja azt. Egy enyhe nátha, megfázás is rosszabbodhat, ha hidegben sportolsz. Fontos, hogy ha rendszeresen sportolsz hidegben az immunrendszered jó állapotban legyen, tehát nem árt odafigyelni a vitaminok, ásványi anyagok megfelelő pótlására. A hidegben nem kívánjuk annyira a vizet, de a folyadékpótlás ekkor is fontos a jó teljesítményhez. 15 fok alatt gondoskodj arról, hogy minden testrészed fedve legyen!

Link: A bemelegítésről