Ragaszkodni kell junioroknál a zárt alapállású alapütésekhez!

300 226 teniszport.hu |

Allistair McCaw posztja, 2017.okt.25

Véleményem szerint, muszáj a gyerekeknek zárt alapállással tanítani az alapütéseket! Azaz törekedni kell rá, hogy a labdát oldalt beleállva (vállak vonala merőleges a hálóra) üssük meg, és ne nyitott alapállással, azaz szemből (vállak vonala párhuzamos a hálóra).

Munkám során olyan lábmunkát tanítok, amelyek elősegítik a következőket:

  1. Korán érjünk oda a labdához.
  2. Korán = azaz legyen időnk az előkészítésre, és a stabil beleállásra.
  3. Beleállásra = azaz jobb súlyelosztás, és jobb energia továbbítás
  4. Jobb súlyelosztás = azaz nagyobb ütőerő mellett kevesebb terhelés a vállon, annak rotátor köpenyén és a csípőn. Zárt beleállással csökkenthetjük a sérülés kockázatát.
  5. A zárt beleállás megtanítja a játékosokat arra, hogy előrelátóan helyezkedjenek hozzá az ütéshez, és ne feltétlenül a legegyszerűbb, kevesebb munkát igénylő nyitott beleállást válasszák.

Ez a kép jó bizonyíték:

 

 

 

 

 

A legtöbb edző azzal érvel, hogy a világ legjobb játékosai nyitott beleállással ütik az alapütéseiket. És ez igaz is! Csak, hogy a junior játékosok NEM a világ legjobb játékosai, és fizikailag, biomechanikailag még nem fejlődtek oda, ahova a világ legjobb játékosai.

Feltűnő, hogy mostanában egyre nagyobb számban jelennek meg váll és csípő sérülések a junior játékosoknál, ugyanis a nyitott beleállással a felső test végzi a munka nagy részét, különösen a váll és a rotátor-köpeny, ahelyett, hogy a teljes test dolgozna.

Sok edző figyelemmel követi a világ legjobbjainak játékát, és felkészülését, és megpróbálják azt egy az egyben lemásolni a junior játékosok számára. Egyszerűen nem alkalmas erre egy junior játékos szervezete, aki még növésben van, és még nem kezdődött meg izomzatának „felnőtté érése”!

Az edzőknek tisztában kell lenniük a sportoló testi fejlődésének folyamatával. A tanítványt, nem csak, mint teniszezőt kell fejleszteni, hanem mint atlétát! Lehet, hogy egy edző nagyon sokat ért a tenisz technika tanításához, de ez önmagában nem elég, ismerni kell az emberi test fejlődésének folyamatait is, ahhoz hogy átlássuk, hogy mi és mikor alkalmazható.

Sajnos nagyon sok junior játékost állítanak meg karrierjükben a sérülések. Túl korán, és túl sok sérülés.

Egy edző egyszer így fejezte ki: „a nyitott beleállást nem mi választjuk, hanem az választ minket”, azaz minden ütésbe, amibe zárt alapállással bele tudsz állni, abba állj bele. Ha ez nem jön össze, akkor válaszd a nyitott alapállást.

Lehet, hogyha ragaszkodsz ehhez a munkásabb megoldáshoz a karriered elején, akkor később lesz módod lazítani ezen. Ha nem ezt választod, lehet, hogy soha nem jutsz oda, hogy lazíthass rajta, mert a sérülések nem engednek el odáig.

forrás: https://www.tennisconsult.com/junior-tennis-players-play-closed-stance/

zárt alapállás: amikor a teniszező oldalt állva üti meg az alapütéseket (a váll vonala merőleges a hálóra)

nyitott alapállás: amikor a teniszező szemben állva üti meg az alapütéseket (a váll vonala párhuzamos a hálóra)

rotátor köpenyeg: A 4 izomból (m. supraspinatus, m. infraspinatus, m.subscapulapris, m. teres minor) álló rotator köpeny vagy vállforgató köpeny a vállízület stabilitásáért és mozgásáért felelős. A széles, lapos inakkal tapadó izmok egyetlen összefüggő lemezszerű köpenyt alkotva veszik körül a felkarcsont fejét elülről- felülről-hátulról és a felkarcsont tuberculum maiusán tapadnak. Ez a dinamikusan működő rendszer teszi lehetővé a szabad mozgást és a stabilitást. http://www.sulypont.hu/tudastar/rotator-kopeny-rotator-kopeny-serules-rotator-kopeny-szindroma

Alistair McCaw: A szerző világszerte elismert amerikai tenisz edző, előadő, számos élsportoló, köztük Garnd Salm bajnok segítője volt. http://www.allistairmccaw.com/