Minőség az oktatásban

A szülőknek nehéz dolguk van amikor meg kell ítélniük azt, hogy vajon megfelelő foglalkozásra járatja-e gyermekét teniszezni. Az alábbiakban összeszedtünk néhány szempontot, amelyet érdemes figyelni gyermekünk edzéseinél.

Létszám: Az optimális csoportlétszám több tényező függvénye: a tenisztudás szintje, korosztály, edzők száma, pályák száma, az alkalmazott oktatási módszerek … stb. Lehet viszonylag sok résztvevő is egy pályán, ha az edző felkészült, és képes minden résztvevőt folyamatosan munkában tartani. A szülőnek arra kell odafigyelnie, hogy lehetőleg minél kevesebb idő legyen „üresjárat” az edzésen, amikor a gyermek semmit sem csinál. Az egyéni gyakorlás, és edző által ellenőrzött gyakorlás aránya lehetőleg optimális legyen. Ez alapján egy pályán, egy edzővel hozzávetőlegesen 2 – 8 fő az elfogadható létszám. Természetesen több pálya, több edző bevonásával változnak a számok is. A mini – tenisz e téren is új lehetőséget kínál az edzőknek, mert narancs pályából (18 m) kettő, piros pályából pedig akár hat is felállítható egy normál méretű teniszpályán. Ez egy felkészült edző vezetésével lehetővé teszi akár 12 gyermek aktív foglalkoztatását is.

Kor szerinti csoportbeosztás: Minél kisebb egy gyermek annál fontosabb a korcsoport szerinti beosztás, hiszen kisebb korban sokkal nagyobb fizikai és szellemi differenciát jelent egy – egy év. 10 év fölött, már nem jelent olyan nagy különbséget 2-3 év. Itt a fontos az, hogy biztosítva legyen a barátokra találás lehetősége, így sokkal vonzóbbá válik a foglalkozás.

Tudásszint szerinti csoportbeosztás: Azokon a teniszfoglalkozásokon, ahol a gyermekek részben vagy egészében egymással játszanak, és így gyakorolnak, nagy jelentősége van annak, hogy ne legyenek jelentős tudásbeli különbségek. A tudásbeli különbségek a kezdetekben zavaróak igazán, például egy két éve teniszező gyermek, nem tud élvezhetően játszani egy két hónapja teniszezővel. Azonban jó játékosoknál, például versenyzők között, bár lehet, hogy versenyeredmények szempontjából nagy különbség van két játékos között, a gyakorlás így is lehet hatékony, azonban fontos, hogy minden csoporttag számára kedvezően alakuljon az erősebb és gyengébb játékosokkal eltöltött edzésidő.

 

Kommunikáció: Tud -e az edző hatni a gyermekre? Tudja-e motiválni? Tudja-e rávezetni új célok kitűzésére? Tud-e hatékonyan hibát javítani? Tud-e kemény, de mégis jó hangulatú edzéseket tartani? … stb. Megfelelő-e a személyisége ahhoz, hogy példakép legyen gyermekünk előtt? – ez mind nagyban függ a kommunikációtól. A gyermekünk megfigyelése adhat erről információt: Ha lelkes a tenisz iránt, beszámol arról, hogy mi újat tanult az edzésen, lelkesen menni akar a következő foglalkozásra, és a szülő számára is jól látható a fejlődés, tehát egyre több mozgás elemet ismer, acélosodnak a mozdulatok, csökken a hibaszázalék akkor gyermekünk jó helyen van.

Fejlődés: A legfőbb információ, az lehet, ha hónapról hónapra egyszer-egyszer megnézzük az edzést. A laikus szülő számára is látható kell, hogy legyen a fejlődés. Gyermekem a múltkor alig ütötte át a labdát, most már 10-szer átüti, vagy gyermekem szervája a múlt hónapban még 50%-os volt, most már 70%-os. … stb. A fejlődésnek láthatónak kell lennie!